A mediáció folyamata
A mediációs eljárás klasszikus értelemben több, egymástól jól elkülöníthető szakaszra bontható.
Ezek: az előkészítő szakasz, a teljes mediációs ülés, végül az utánkövetési szakasz.
ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ
Ebben a szakaszban kerülhet sor a kapcsolatfelvételre a felekkel (általában az egyik fél keresi meg a mediátort telefonon) illetve ebben a szakaszban kerülhet sor az úgynevezett előkészítő beszélgetésekre, amelynek során a mediátor külön-külön elbeszélget az egyik, illetve a másik féllel .
Fontos tudni, hogy az előkészítő szakasz illetve beszélgetés nem minden típusú mediációnál van jelen, bizonyos irányzatainál teljesen elmarad.
MEDIÁCIÓS ÜLÉS
(A mediáció bármelyik szakaszán érdemes jegyzetelni – ez egyébként kommunikációs eszköz is az ügyfelek felé.)
- Bevezetés, melynek során a mediátor megnyitja a mediációs ülést, röviden ismerteti annak lényegét, menetét, az alapelveket stb.
- Megszakítás nélküli idő: célja lehetőséget adni a feleknek, hogy meghatározott időtartam alatt, a másik fél közbeszólása nélkül ismertessék saját nézőpontjuk alapján a konfliktust. A felek kölcsönösen meghallgatják egymást, először az egyik fél, majd a másik fél mondhatja el álláspontját. Fontos, hogy ez alatt az idő alatt, amennyiben a félnek mondanivalója van, ne vágjon a másik szavába, hanem papír és toll segítségével jegyzetelhet, és majd a végén lesz lehetősége reagálni a társa által elmondottakra.
- Eszmecsere: ennek során történik a felvetett témák megtárgyalása, célja, hogy a felek kölcsönösen megismerjék és megértsék egymás álláspontját
- Megállapodás kidolgozása: A felek együtt megállapodnak a lehetséges megoldásokról, melyet mindaddig alakítanak, amíg az összes vitás kérdésre sort nem kerítettek. Azonban úgynevezett részmegállapodás is lehetséges, ekkor a mediáció egy következő alkalommal folytatódik.
- Megállapodás írásba foglalása: ha sikeres volt a megállapodás kidolgozása, akkor mindezt írásba foglalják, együtt alaposan elolvassák, azonban fontos megjegyezni, hogy a felek kizárólag akkor írják alá az iratot, ha mindketten egyetértenek.
- Lezárás: a folyamat végén a mediátor lezárja az ülést, összegzi az elért eredményeket.
Ha nem született az első ülésen megállapodás, akkor további ülés szükséges, melynek elteltéig a mediátor feladatokat ad a feleknek, számbaveszi, hogy milyen problémák várnak még megoldásra, és rögzíti a következő ülés időpontját.
UTÁNKÖVETÉS
Ennek a szakasznak a célja annak nyomon követése, hogy a felek betartották-e a megállapodást. Ennek érdekében az ülésen meg kell határozni az úgynevezett kontrolltárgyalás időpontját (erre körülbelül egy-két hónap múlva kerülhet sor).
kiskönyve
szakmai kiadvány
e-mailben
Friss bejegyzések
- Az egyetemi szakirányú továbbképzések helyzete
- Képzések vidéken
- Képzések Budapesten
- Mediátor képzések – Tanfolyamok és egyetemi szakirányú továbbképzések
- Sokszínű mediáció – A mediáció típusai, területei
- 7 dolog, amiért érdemes mediátornak tanulni
- Miért nincs Magyarországon OKJ-s mediátor képzés?
- Mit jelent az, hogy egy mediátorképzés akkreditált?
- Mediációs egyesületek
- Mit lehet tanulni egy mediátor tanfolyamon?
- A mediátor fizetése, díjazása
- A mediáció története
- Minden, amit a mediátor továbbképzésről tudni kell
- A mediáció jelentése és a szó eredete
- Mediátor diploma?
- Mediációt tanulni felsőfokú diploma nélkül?
- Milyen ügyekben járhat el egy mediátor iroda?
- Mi az az igazságügyi mediáció?
- Miért érdemes mediációt tanulni?
- A mediáció jogi szerepe