A mediátor nyitóbeszéde
A mediátor az első közös mediációs ülésen úgynevezett nyitóbeszédet intéz a felekhez. E bevezetőnek van néhány alapvető eleme. Kiindulópontként nagyon fontos, hogy a mediátor kedvesen bemutatkozzon, majd megkérdezze, hogy a feleket hogyan szólíthatja. Ez a bizalom kialakulása miatt lényeges, hiszen az első benyomás nagyban meghatározza a felek hozzáállását a mediátorhoz, a mediáció egész folyamatához.
Érdemes a nyitóbeszédünkre felkészülni, és előre pontokba szedni gondolatainkat:
A mediátor megköszöni a felkérést, majd röviden ismerteti a mediáció lényegét és folyamatát. Ha korábban már sor került előkészítő beszélgetés a felekkel, akkor erre pár szó erejéig visszautal.
A bevezető keretében kitér a mediáció alapelveire, melyek a következők: önkéntesség, jövőre orientáltság, titoktartás, pártatlanság/semlegesség.
A bevezetőben a mediátor szót ejt a mediáció várható költségeiről, illetve arról, hogy mindez hogyan alakul akkor, ha több ülésre is szükség van. A mediátor ismerteti a felekkel a mediáció folyamatát és lépéseit. Ennek során a mediátor különösképpen felhívja a felek figyelmét az úgynevezett megszakítás nélküli időre, melynek célja lehetőséget adni a feleknek, hogy a másik fél közbeszólása nélkül mondják el saját álláspontjukat.
A mediátor nyitóbeszédében felhívja a feleket az eszmecsere fontosságára, melynek során a témák megtárgyalására kerül sor. Ismerteti velük a mediációs eljárás során megszülető megállapodás kidolgozását és annak jogi természetét: az ilyen módon keletkezett megállapodás nem végrehajtható, de ha a bíróság jóváhagyja, akkor ítélethatályúvá válik, és végrehajtható lesz. Utal arra, hogy ha nem sikerül minden vitás kérdésben azonnal megegyezniük, részmegállapodás is lehetséges, illetve arra is, hogy a mediáció nem zárja ki utóbb más eljárás igénybevételét. A mediátor ismerteti a felekkel a megállapodás írásba foglalását, s felhívja figyelmüket arra, hogy azt kizárólag akkor írják alá, ha mindketten maradéktalanul egyetértenek a leírtakkal.
A mediátor a bevezetőjében kitér az úgynevezett magatartási szabályokra is, melyek betartása elengedhetetlen a mediáció folyamatának zavartalansága érdekében. Ilyen szabályok lehetnek például a pontos érkezés, egymás tisztelete, a mobiltelefon lehalkítása az ülés alatt stb.
Ha a bevezető sikeresen lezajlott, következhet utána a mediációs ülés tényleges lefolytatása, illetve a következő lépésként a felek meghallgatása (megszakítás nélküli idő).
kiskönyve
szakmai kiadvány
e-mailben
Friss bejegyzések
- Az egyetemi szakirányú továbbképzések helyzete
- Képzések vidéken
- Képzések Budapesten
- Mediátor képzések – Tanfolyamok és egyetemi szakirányú továbbképzések
- Sokszínű mediáció – A mediáció típusai, területei
- 7 dolog, amiért érdemes mediátornak tanulni
- Miért nincs Magyarországon OKJ-s mediátor képzés?
- Mit jelent az, hogy egy mediátorképzés akkreditált?
- Mediációs egyesületek
- Mit lehet tanulni egy mediátor tanfolyamon?
- A mediátor fizetése, díjazása
- A mediáció története
- Minden, amit a mediátor továbbképzésről tudni kell
- A mediáció jelentése és a szó eredete
- Mediátor diploma?
- Mediációt tanulni felsőfokú diploma nélkül?
- Milyen ügyekben járhat el egy mediátor iroda?
- Mi az az igazságügyi mediáció?
- Miért érdemes mediációt tanulni?
- A mediáció jogi szerepe