Mediátor képzés, mediációs képzés

Kiből lehet jó mediátor?

|
2016. január 4. - 13:16

Egy leendő mediátor a képzése során elméleti és gyakorlati oktatásban is részesül. Azonban ahhoz, hogy remek szakember válhasson belőle, nem elég csupán az „iskolában” hallottakat ismernie. Egy jó mediátor nem lehet híján bizonyos tulajdonságoknak és képességeknek, amelyek elengedhetetlenek a munkája során. Hogy melyek ezek?

A mediáció sikeressége természetesen nagyban függ a mediátor  személyétől. Éppen ezért bizonyos tulajdonságok elengedhetetlenül fontosak, hogy valakiből jó mediátor válhasson.

Nyitott

A mediátornak nyitottnak kell lennie, hiszen minden egyes eset során új emberekkel kell megismerkednie. Amennyiben zárkózott, nem tudja felvenni velük a kapcsolatot, és ennek következtében a problémájukat sem értheti meg. Nagyon fontos, hogy odafigyeléssel forduljon az ügyfelei felé, és rá tudjon hangolódni az adott problémára. Hiszen csakis így segíthet megtalálni a megfelelő megoldást. A mediáció eszközrendszerén belül fontos szerepet töltenek be a kérdések. Minél nyitottabb valaki mások iránt, annál könnyebben tud kérdéseket is feltenni. :)

Tanulni vágyó

Egy vérbeli mediátor folyamatosan tanul. A munkája során minden egyes alkalommal újabb és újabb embereket és helyzeteket ismer meg, amikre a megfelelő megoldást kell keresnie. Érdemes folyamatosan figyelemmel kísérnie a szakirodalmat, részt vennie továbbképzéseken, hogy így még jobb szakemberré válhasson.

Jó kommunikációs képességű

Legyen akármennyire tanult vagy hozzáértő valaki, ha nem tudja az ügyfelek számára érthetően megfogalmazni az észrevételeit, akkor könnyen kudarcba fulladhat a találkozó. A mediátornak kiválóan kell fogalmaznia, meglátásom szerint nem szabad se túl szakmainak, se túl közönségesnek lennie.

A mediátor kommunikációs készségei

(Meg kell találni a szakmai konzervatív stílus és az ügyfelek stílusa közötti kommunikációs hidat. Minden megszólaláskor érthetően és világosan kell fogalmazni.)

Előítéletmentes

A mediátor feladata, hogy a konfliktusban a pártatlan és semleges harmadik fél legyen. Éppen ezért elképzelhetetlen, hogy bárkivel szemben előítéleteket tápláljon, hiszen ebben az esetben képtelen jól ellátni a feladatát. Csakis akkor találhatja meg a legjobb megoldást, ha semleges tud maradni. Ehhez meg kell tanulnia a problémára külső szemlélőként tekinteni, és semmi esetre sem szabad túlzottan bevonódnia.

Jó emberismerő

A jó mediátor képes megismerni az emberek rejtett üzeneteit is, felismeri a non-verbális jeleket és a ki nem mondott szavakat. Ez a képessége sokat segíthet számára az esetekben, hiszen így a probléma mélyére áshat, és olyan dolgokat is észrevehet, amit az ügyfelek nem. Ennek fényében könnyebben és egyszerűbben találhatja meg a megoldást az adott problémára.

Tehát a jó mediátornak nem elég csupán a szakmai ismereteket elsajátítania. Bizonyos tulajdonságokra is szüksége lesz, ha eredményes akar lenni. A jó hír az, hogy ezek a tulajdonságok fejleszthetőek! :)